20 χρόνια χωρίς τον Ayrton Senna

O Ayrton Senna da Silva γεννήθηκε στις 21 Μαρτίου 1960 στο Σάο Πάολο της Βραζιλίας και σκοτώθηκε την 1η Μαΐου του 1994, στο GP του San Marino. Παραμένει (ευτυχώς) ο τελευταίος νεκρός στον κόσμο της F1.
O Senna ξεκίνησε την ενασχόλησή του με τον μηχανοκίνητο αθλητισμό μέσω των καρτ. Το 1981 μετακινήθηκε στο πρωτάθλημα «open-wheel», ενώ το 1983 κέρδισε το βρετανικό πρωτάθλημα Formula 3. Ντεμπούτο στην F1 έκανε το 1984 στην ομάδα Toleman-Hart και την επόμενη χρονιά πήρε μετεγγραφή στην Lotus-Renault, με την οποία κέρδισε 6 GP. Το 1988 αποτέλεσε με τον Alain Prost το δίδυμο της McLaren-Honda και πήρε αμέσως το πρωτάθλημα, κάτι που επανέλαβε το 1990 και 1991. Το 1994 πήγε στην κυρίαρχη τότε Williams-Renault, όπου είχε ραντεβού με την μοίρα του. Η πρώτη του νίκη ήταν στο GP Πορτογαλίας και η τελευταία στο GP Αυστραλίας.

Ο Senna συχνά ψηφίζεται ως ο κορυφαίος όλων των εποχών, παρόλο που έχει κερδίσει «μόνο» σε 41 αγώνες F1, καταλαμβάνοντας την 3η θέση πίσω από τους Schoumacher και Prost. Μέχρι το 2006, κατείχε το ρεκόρ των περισσότερων pole position (65). Συχνά μνημονεύονται οι επιδόσεις του σε βρεγμένο οδόστρωμα, ενώ με 6 νίκες στο Μονακό, παραμένει ο πολυνίκης του εν λόγω GP. Η κόντρα του με τον Prost έχει μείνει αλησμόνητη και πώς θα μπορούσε διαφορετικά, αφού στο ιαπωνικό GP, τόσο του 1989 όσο και του 1990, που κρινόταν το πρωτάθλημα, οι συγκρούσεις των μονοθεσίων έβγαλαν τον νικητή.

Το τέλος
Στις 11 Οκτωβρίου 1994 ο Senna υπέγραψε με την Williams-Renault, με αμοιβή 1 εκ. δολάρια ανά GP. Με την Williams FW16 ξεκίνησε να ανταγωνίζεται με την Benetton B194 του Schumacher, αλλά το αυτοκίνητό του είχε χάσει πια την υπεροχή του. Έτσι, ο νέος τότε Schumacher κέρδισε τον πρώτο αγώνα στη Βραζιλία. Ο 2ος αγώνας ήταν στο Pacific GP και εκεί ο Senna, αν και πρώτος, αναγκάστηκε να εγκαταλείψει, καθώς τον χτύπησε από πίσω ο Mika Hakkinen. Το κακό «τρίτωσε» στην Imola, στο GP του San Marino. Εκεί, ο Senna πήρε την τελευταία του pole position, αν και είχε παράπονα από το κράτημα του μονοθεσίου του. Στα απογευματινά δοκιμαστικά, ο Rubens Barrichello είχε ένα σοβαρό ατύχημα, με την Jordan του να πετάει πριν καταλήξει στα προστατευτικά. Το πρωί του αγώνα, ο Senna βρέθηκε να συνομιλεί με τον Prost, προκειμένου να δημιουργήσουν μια ένωση οδηγών που θα προάγει την ασφάλειά τους. Ο αγώνας ξεκίνησε και επιφύλασσε εκ νέου μια μάχη ανάμεσα στους Senna και Schumacher. Στον 7ο γύρο του αγώνα, στην γρήγορη στροφή Tamburello, το μονοθέσιο του Senna δεν έστριψε ποτέ και χτύπησε στον τοίχο με 307 χλμ./ώρα. Μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο της Bologna, από όπου ανακοινώθηκε λίγες ώρες αργότερα ο θάνατός του. Ο εμπρός τροχός και η ανάρτηση, ήταν αυτά που χτύπησαν τον μεγάλο Βραζιλιάνο στο κεφάλι.

Η δίκη
Ο θάνατος του Senna θεωρήθηκε στη Βραζιλία ως εθνική τραγωδία, ενώ υπολογίζεται πως πάνω από 3 εκ. άνθρωποι κατέκλεισαν τους δρόμους του Σάο Πάολο για το τελευταίο αντίο. Πάνω από 200 χιλ. άνθρωποι πέρασαν από το φέρετρό του, την ώρα που τα κανόνια ηχούσαν στην πόλη. Στη δίκη που ακολούθησε, το δυστύχημα αποδόθηκε στην ελαττωματική κολόνα τιμονιού. Πολλές δίκες ακολούθησαν και κράτησαν για χρόνια. Τα τελευταία λόγια ακούστηκαν στο ιταλικό δικαστήριο εφέσεων στις 13 Απριλίου 2007, όπου η ευθύνη τελικά έπεσε στον τεχνικό Patrick Head. Η ποινή του ήταν 7 χρόνια και 6 μήνες, ενώ ο ίδιος δεν μπήκε ποτέ στην φυλακή.


Το βίντεο της σύγκρουσης









Επισκεφθείτε τον Μετεωρολογικό Σταθμό των Αρσακείων - Τοσιτσείων Σχολείων στο meteo.gr :



Quiz