Ξύλινο μονοθέσιο «Sciron» από μαθητές. Η ομάδα του Τοσιτσείου - Αρσακείου Εκάλης ετοιμάζεται πυρετωδώς για τους αγώνες της Formula 1 in schools

Τα κόκκινα φανάρια σβήνουν. Οι οδηγοί πατούν το κουμπί εκκίνησης και τα μονοθέσια εκτοξεύονται με μανία στην αγωνιστική πίστα. Ποιο τερμάτισε πρώτο; Ποιο κατάφερε να επιταχύνει περισσότερο; Ποιος οδηγός είχε τον καλύτερο χρόνο αντίδρασης; Το σίγουρο είναι πως η αδρεναλίνη των μαθητών που συμμετέχουν στον μεγαλύτερο μαθητικό διαγωνισμό τεχνολογίας «Formula 1 in schools» φθάνει στο ζενίθ έως ότου απαντηθούν τα ερωτήματά τους.
Με κινητήρια δύναμη την κοινή τους αγάπη για τον κόσμο της Formula 1 η ομάδα «Σκίρων» του Τοσιτσείου - Αρσακείου Λυκείου Εκάλης συμμετέχει εφέτος για δεύτερη χρονιά στον διαγωνισμό που διοργανώνει επίσημα η Formula 1. «Πέρυσι η ομάδα μας κατέκτησε την 4η θέση στον πανελλήνιο διαγωνισμό, χάνοντας για μόλις 9 βαθμούς την πρόκριση» λέει στο «Βήμα» ο κ. Δημήτρης Δανάλης, καθηγητής τεχνολογίας και υπεύθυνος της ομάδας.
«Είναι αλήθεια πως στενοχωρηθήκαμε αρχικά αλλά από αυτή τη διαδικασία κερδίσαμε εμπειρία και πολύ χρήσιμες γνώσεις, αφήνοντάς μας στο τέλος μια γλυκιά γεύση» σχολιάζει ο αρχηγός της ομάδας και μαθητής Β' Λυκείου Αγγελος Πιπεργιάς, δηλώνοντας ταυτόχρονα αισιόδοξος για την εφετινή συμμετοχή τους.

Σαν τον άνεμο...
Πηγή έμπνευσης για το όνομα της ομάδας Σκίρων (Sciron) αποτέλεσε ο ομώνυμος θεός-άνεμος της αρχαιότητας. «Έχοντας στον νου μας να βρούμε ένα όνομα, το οποίο θα υποδείκνυε τις ιδιαιτερότητες του αυτοκινήτου, όπως αεροδυναμική και ταχύτητα και παράλληλα θα είχε και μια δεύτερη σημασία, καταλήξαμε στο Sciron» περιγράφουν τα μέλη της ομάδας στο «Βήμα». Συλλογισμός που οπτικοποιείται με το σύμβολο της ομάδας. «Μοιάζει σαν γρήγορα περιστρεφόμενη ρόδα. Το χρώμα αποφασίσαμε να είναι μπλε επειδή μας θυμίζει το χρώμα του ανέμου» εξηγεί ο Αγγελος Πιπεργιάς.
Εν όψει των προκριματικών αγώνων στις 6-8 Μαρτίου, η ομάδα εργάζεται με πυρετώδεις ρυθμούς ώστε το μονοθέσιο μοντέλο αυτοκινήτου F1 από ξύλο balsa να είναι εγκαίρως έτοιμο. «Το μονοθέσιο βρίσκεται ακόμη σε τροχιά ανάπτυξης, αν και οδεύουμε προς το τέλος. Οι δοκιμές είναι θετικές. Θα είναι καλύτερο από το περυσινό μοντέλο» λέει ο Φίλιππος Κατσιμαλής, μηχανικός σχεδίασης μαζί με τον Κωστή Τζεβελεκάκη.
Ο σχεδιασμός του μονοθέσιου από τους ίδιους τους μαθητές μέσω του τρισδιάστατου προγράμματος CAD έχει διαρκέσει τρεις μήνες καθώς πρέπει να εξετασθεί εξονυχιστικά η αεροδυναμική συμπεριφορά του αλλά και το πόσο εύθραυστο είναι. «Η κατασκευή του είναι ένα θέμα το οποίο θα διευθετηθεί την επόμενη εβδομάδα» σημειώνει ο Φίλιππος.

Ξύλο και πλαστικό από 3D εκτυπωτή
Οι μαθητές με τη χρήση μηχανών κοπής τύπου CNC και τρισδιάστατους εκτυπωτές θα του δώσουν μορφή ενώ στη συνέχεια θα προσθέσουν τον μηχανισμό κίνησης. «Το κύριο σώμα του μονοθέσιου είναι από ξύλο, για τις αεροτομές και τις ρόδες θα χρησιμοποιήσουμε πλαστικό το οποίο θα μας τυπώσει ο 3d printer. Για το σύστημα κίνησης θα προσπαθήσουμε να βρούμε μέταλλα για μη σπάνε. Όμως θα είναι όσο πιο ελαφριά γίνεται για να έχουμε τις μέγιστες, τις καλύτερες επιδόσεις που γίνεται» εξηγεί στο «Βήμα» ο Αγγελος Ντόντος, μηχανικός κατασκευής.
Τα αυτοκίνητα κινούνται με φυσίγγια πεπιεσμένου αέρα και υψηλές ταχύτητες πάνω σε μια ευθύγραμμη αγωνιστική πίστα μήκους 24 μέτρων, στην οποία είναι συνδεμένα με ένα λεπτό νήμα. Η πίστα διαθέτει δύο λωρίδες κυκλοφορίας ώστε να μπορούν δύο αυτοκίνητα να συναγωνίζονται ταυτόχρονα. Με τη χρήση αισθητήρων υπολογίζεται ο χρόνος τερματισμού καθώς και ο χρόνος αντίδρασης των οδηγών στην εκκίνηση.

Γνώσεις καινοτομίας και επιχειρηματικότητας
Μέσω του διαγωνισμού, ο οποίος υλοποιείται σε περισσότερες από 30 χώρες με συμμετοχή περισσοτέρων από 17.000 μαθητών, οι συμμετέχοντες αποκτούν γνώσεις καινοτομίας και επιχειρηματικότητας. Μαθαίνουν να συνεργάζονται και να δουλεύουν ομαδικά στα πρότυπα των επαγγελματικών ομάδων της Formula 1. Εκτός από τη σχεδίαση και την κατασκευή του αυτοκινήτου η συμμετοχή τους προϋποθέτει την ανεύρεση πόρων και την προώθηση της ομάδας. «Είναι γεγονός, ειδικά στη σημερινή εποχή, πως είναι δύσκολο για μια ομάδα να βρει χρηματοδότηση. Πάντως προσπαθούμε να εμπνεύσουμε εμπιστοσύνη στις εταιρείες» αναφέρει ο Αγγελος Πιπεργιάς μαζί με τον υπεύθυνο ανεύρεσης πόρων, Σπύρο Ζαχαρή. «Εφέτος απ' ό,τι φαίνεται θα αποδώσει καρπούς».
Όσον αφορά την προώθηση «αυτή επιτυγχάνεται μέσω των social media και της ιστοσελίδας μας, τα οποία προσπαθούμε να κρατάμε ενεργά για να ενημερώνεται το ευρύτερο κοινό για την πρόοδο της ομάδας και για τον διαγωνισμό» λέει η Κωνσταντίνα Πλατανιά, διευθύντρια marketing.
Τα γραφικά της ιστοσελίδας επιμελείται η Χριστίνα Ροζάκη, η οποία μπορεί να είναι από τα νέα μέλη και να μην είχε ενεργό ρόλο στο τελικό σήμα της ομάδας, αλλά η αγάπη της για τη γραφιστική και η θέλησή της στο να συμβάλει στη δημιουργία των σχεδίων που αφορούν το μοντέλο τής άνοιξαν την πόρτα του διαγωνισμού. «Κυρίως τώρα ασχολούμαστε με τα γραφικά της ιστοσελίδας, τα επεκτείνουμε, τα βελτιώνουμε» εξηγεί.

Εξειδικευμένες γνώσεις-Μόρφωση και διασκέδαση
Κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας οι μαθητές εκπαιδεύονται, με τον πιο διασκεδαστικό για αυτούς τρόπο, πάνω σε θέματα φυσικής, νέων τεχνολογιών πληροφορικής, επικοινωνιών, μηχανικών κατασκευών και εφαρμοσμένων μαθηματικών. Παράλληλα, κατανοούν έννοιες όπως η αεροδυναμική, ο σχεδιασμός και η παραγωγή βιομηχανικών προϊόντων, η μηχανική των υλικών, η ανάλυση αποτελεσμάτων και οι δοκιμές ελέγχου. Εννοιες που απαιτούν εξειδικευμένες γνώσεις τις οποίες δεν τους παρέχει πλήρως στους μαθητές το παρόν εκπαιδευτικό σύστημα.
«Προσπαθούμε να τους δώσουμε εμείς τις γνώσεις αυτές. Υπάρχει το μάθημα της Τεχνολογίας το οποίο βοηθάει τα παιδιά τουλάχιστον σε ορισμένα πράγματα που αφορούν τη μηχανική αλλά υπάρχουν και τα μαθήματα της Φυσικής και της Χημείας που μπορούμε να πάρουμε τις θεωρητικές γνώσεις και μέσω της τεχνολογίας να τις εφαρμόσουμε στην πράξη» εξηγεί ο κ. Δανάλης σημειώνοντας πως «το βασικό όφελος του διαγωνισμού και βασική μας επιδίωξη είναι η μάθηση».
Η πρώτη φάση των αγώνων είναι στις 6-8 Μαρτίου στην οποία θα διαγωνιστούν 30 ομάδες από τη Νότια Ελλάδα. Εξ αυτών οι εννέα θα προκριθούν στους εθνικούς τελικούς (24-26 Απριλίου στη Θεσσαλονίκη). Έπειτα οι τρεις πρώτες ομάδες θα συμμετέχουν στους παγκόσμιους αγώνες, οι οποίοι εφέτος θα πραγματοποιηθούν στο μακρινό Αμπού Ντάμπι στις αρχές Σεπτεμβρίου. Οι μαθητές αξιολογούνται και κρίνονται για την τελική εργασία τους, την προφορική παρουσίαση και το εκθεσιακό τους περίπτερο στα «pits» την ημέρα των αγώνων αλλά και την ταχύτητα του F1 αυτοκινήτου τους.








Επισκεφθείτε τον Μετεωρολογικό Σταθμό των Αρσακείων - Τοσιτσείων Σχολείων στο meteo.gr :



Quiz