Η ιστορία του αλεξιπτώτου (ά μέρος) - Γιάννης Καργάκος



Το όνειρο του ανθρώπου να πετάξει ξεκινά εκεί που συγχέονται τα όρια μύθου και ιστορίας. Ο Δαίδαλος με το γιο του Ίκαρο δραπέτευσαν από την Κρήτη πετώντας. [Κατασκεύασαν γιγάντια φτερά από κλαριά λυγαριάς και πανί και τα κόλλησαν με κερί.] Είναι γνωστό το τραγικό τέλος του Ίκαρου που μπορεί να είχε αποφευχθεί αν ο πατέρας του είχε επινοήσει κάποια μορφή… αλεξιπτώτου.
Ένας άλλος Έλληνας λέγεται ότι κατασκεύασε την πρώτη ιπτάμενη μηχανή. Ήταν ο Αρχύτας (440-360), μαθηματικός και επιτυχημένος στρατηγός και πολιτικός από τον Τάραντα της Μεγάλης Ελλάδος. Γύρω στο 420 π.Χ. κατασκεύασε μία απ' τις πρώτες αυτοπροωθούμενες ιπτάμενες μηχανές. Ήταν ένα τεχνητό περιστέρι το οποίο για την προώθησή του χρησιμοποιούσε ένα μπαλόνι που ξεφούσκωνε αργά αλλά με δύναμη από μία μικρή τρύπα.
Οι αρχαίοι Έλληνες πρέπει να διακατέχονταν από θρησκευτικό σχεδόν πάθος για τις  πτήσεις. Γι’ αυτό είχαν και πολλούς φτερωτούς θεούς. Η Αθηνά και η Ήρα είχαν ιπτάμενα άρματα. Ο Ερμής, είναι ο διασημότερος ιπτάμενος του 12θέου και μετά ακολουθεί ο Απόλλων, η Ίρις κ.α. Ο πιο χαρακτηριστικός είναι ο Έρωτας, θεός φτερωτός και κατά τον Σοφοκλή «ανίκατος μάχαν», δηλαδή και ακατανίκητος, όπως άλλωστε πολλοί έχουν βιώσει ... στην προσωπική τους ζωή. Γι΄αυτό άλλωστε και απεικονίζεται με τόξο και βέλη. Ήταν ένας ιπτάμενος πολεμικός θεός.

Όταν ο Μέγας Αλέξανδρος πολεμούσε κατά των φυλών της Βακτριανής το 327 π.Χ. ήλθε αντιμέτωπος με τον Οξυάρτη, τον μέλλοντα πεθερό του. Ο Οξυάρτης προφυλαγμένος με τη φρουρά του πάνω σε έναν ψηλό και απόκρημνο βράχο, που ονομαζόταν Σογδιανή Πέτρα, ένιωθε ασφαλής και στην απαίτηση του Αλεξάνδρου να παραδοθεί απάντησε προκλητικά ότι πρέπει πρώτα να βρει ο Αλέξανδρος στρατιώτες με φτερά για να καταλάβουν το βουνό μιας και κανένας άλλος δε θα μπορούσε να τους απειλήσει. Ο Αλέξανδρος ζήτησε εθελοντές και το βράδυ 300 άνδρες αναρριχήθηκαν από την πιο απότομη και γι’ αυτό αφύλαχτη πλευρά του βράχου. Νωρίς το επόμενο πρωί ειδοποίησαν τον Αλέξανδρο με προσυμφωνημένο σήμα ότι η αποστολή τους επετεύχθη και τότε ο Αλέξανδρος έστειλε μήνυμα στον Οξυάρτη να παραδοθεί, διότι αυτός, ο Αλέξανδρος είχε βρει τους «πτηνούς» στρατιώτες.

Βέβαια οι 300 του Αλέξανδρου δεν ήταν πραγματικά φτερωτοί στρατιώτες. Ποιος, λοιπόν, έδωσε «φτερά» στους στρατιώτες κάνοντάς τους πραγματικά αλεξιπτωτιστές;
2282 χρόνια μετά το επεισόδιο της Βακτριανής ο ουρανός της Αττικής γέμισε με φτερωτούς στρατιώτες, τους πρώτους στην Ελλάδα εκπαιδευθέντες Έλληνες αλεξιπτωτιστές. Ήταν καλοκαίρι του 1955 όταν οι καταδρομείς του Ανδρέα Καλίνσκη ενήργησαν άλμα ως πρώτη σειρά εκπαιδεύσεως στην νεοσυσταθείσα τότε Σχολή Αλεξιπτωτιστών. Βέβαια, πριν από αυτούς οι Ιερολοχίτες του Χριστόδουλου Τσιγάντε εκπαιδεύτηκαν στα αλεξίπτωτα από τους Άγγλους στη Μέση Ανατολή. 
Ο Συνταγματάρχης Χριστόδουλος Τσιγάντες

[Το 1943 ο Τσιγάντες εκτέλεσε άλμα μαζί με τους στρατιώτες του στη Σάμο χωρίς να έχει υποστεί εκπαίδευση αλεξιπτωτιστού.] Εκεί εκπαιδεύτηκε και η πρώτη Ελληνίδα αλεξιπτωτίστρια, η εθελόντρια αδελφή νοσοκόμος του ελληνοϊταλικού πολέμου, η Σοφία Στεφανίδου, ομογενής από την Οδησσό της Ουκρανίας. Αμέσως μετά έπεσε με αλεξίπτωτο στη Δυτική Μακεδονία στο πλαίσιο μυστικής συμμαχικής αποστολής. 









Επισκεφθείτε τον Μετεωρολογικό Σταθμό των Αρσακείων - Τοσιτσείων Σχολείων στο meteo.gr :



Quiz