Η πρώτη πτητική μηχανή - Γιάννης Πετρόπουλος (Γ2)



Όπως γνωρίζουμε η πτήση των αεροπλάνων βασίζεται στο «τρίτο θεμελιώδη νόμο της Μηχανικής» του Νεύτωνα που λέει ότι «κάθε δύναμη (δράση) προκαλεί ίση και με αντίθετη φορά αντίδραση (αντίρροπη δύναμη) δηλαδή  στα αεροπλάνα συμβαίνει το εξής : οι κινητήρες ρουφάνε αέρα από μπροστά και αποσυμπιέζουν αυτόν τον αέρα προς τα πίσω, μετατρέποντας δηλαδή τον αέρα σε ωστικό προωθητή.
 Η ιδέα του αεροπλάνου όμως είναι πιο παλιά από όσο πιστεύουμε. Η πρώτη πτητική μηχανή ονομαζόμενη και ως περιστέρα  ήταν δημιουργία του Αρχύτα . Ο Αρχύτας γεννημένος στον Τάραντα της Μεγάλης Ελλάδας ήταν αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος, πολιτικός, στρατηγός, μαθηματικός και μηχανικός που έζησε   το 428-347 π.Χ. Ο Αρχύτας λοιπόν αιώνες πριν από τον Νεύτωνα είχε αντιληφθεί αυτό τον «νόμο» και τον εφάρμοσε στην ιπτάμενη μηχανή του. Κατασκεύασε ένα ξύλινο (μάλλον) ελαφρύ αλλά ισχυρό ομοίωμα περιστεριού που εσωτερικά του τοποθέτησε μια φούσκα, ένα μπαλόνι , χρησιμοποιώντας την κύστη από ένα μεγάλο ζώο. Το άνοιγμα της κύστης (στόμιο) προσαρμόζονταν στο ακροφύσιο ενός ατμολέβητα, που την γέμιζε με θερμό πεπιεσμένο αέρα.
 Όταν η πίεση του αέρα, που βρίσκονταν μέσα στην κύστη, ξεπερνούσε το όρια της αντοχής της μηχανικής σύνδεσης της πτητικής μηχανής με τον ατμολέβητα, η μηχανή απελευθερώνονταν και ο πεπιεσμένος αέρας έφευγε με ορμή ελεύθερος από το στόμιο της κύστης που είχε κατεύθυνση προς το πίσω μέρος της ιπτάμενης μηχανής. Τότε η μηχανή (περιστερά) κατευθυνόταν προς τα εμπρός με ταχύτητα και λόγω του αεροδυναμικού  της σχήματος πετούσε για περίπου 200 μέτρα.











Επισκεφθείτε τον Μετεωρολογικό Σταθμό των Αρσακείων - Τοσιτσείων Σχολείων στο meteo.gr :



Quiz